torsdag den 25. april 2013

Varme hveder og ferie...


Elsker at bage, så når en anledning byder sig så griber jeg den... Og i aften sidder de fleste danskere og spiser varme hveder og vi er ikke en undtagelse! Så jeg hoppede i køkkenet med ungerne da jeg kom hjem.. Og nu sidder jeg her på sofaen med benene oppe og nyder en varm hvede. Synes det er velfortjent efter en hektisk uge på arbejdet og endnu bedre er det at jeg nu har en uges FERIE!  

Opskrift på hveder (ca. 24 stk.)
1 pakke gær
½ dl lunken vand
1 æg
1 tsk. salt
1 tsk. sukker
1½ tsk. kardemomme
2 dl mælk
500g hvedemel
25g smør

Bland alle ingredienser. smuldre smørret i til sidst og ælt dejen. Lad den hvile i ca. 45 min. Del dejen i 12 dele og form dem til boller. Sæt dem tæt i en bradepande. Lad efterhæve i 15 min. Bag midt i ovnen ved 200 grader. Lad dem afkøle. Skær dem igennem og rist i ovnene eller på en brødrister.

Server med smør!   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar